W marcu nasza grupa realizowała projekt edukacyjny „Tajemniczy świat dinozaurów”. Celem projektu było rozwijanie zainteresowań dzieci życiem prehistorycznych gadów. Projekt  obejmował  5 bloków tematycznych: W jurajskim świecie; Śladami dinozaurów;  Życie gadów; Ślady przeszłości; Dinozaury współcześnie. Niezwykłą podróż do świata prehistorycznych gadów zaczęliśmy od  zorganizowania kącika tematycznego. Wykorzystaliśmy w tym celu  przyniesione przez dzieci materiały: figurki dinozaurów, książki i własnoręcznie wykonaną makietę parku jurajskiego. Następnie, przenieśliśmy się do tajemniczego świata dinozaurów, niedostępnego bezpośredniej obserwacji. Podczas realizacji projektu przedszkolaki:

- oglądały prezentację multimedialną  „Jak wyglądał świat przed  milionami lat” na podstawie której prowadzone były rozmowy na  temat życia dinozaurów,

- stworzyły mapę myśli,

- obserwowały jak wykluwają się z jaj dinozaury, poszukiwały sposobu na szybsze uwolnienie dinozaura z jajka – sprawowały opiekę nad wyklutym dinozaurem,  

- wykonały gazetkę: gady lądowe, wodne i latające,

- stworzyły dinozaura z papierowych talerzyków,

- prezentowały na forum grupy ulubionego dinozaura,

- bawiły się w tropienie dinozaurów poruszając się po ich śladach,

- przypinały  klamerki na grzbiecie stegozaura  wg wskazanej liczby kropek,

- wykonały jaja dinozaura z balonów do kącika tematycznego,

- obserwowały wybuch wulkanu,

- bawiły się w paleontologa - poszukiwały w kaszy i ryżu szczątków różnych dinozaurów – układały szkielet,
- wykonały odciski dinozaurów w masie solnej,

- poszukiwały skamielin  ukrytych w gipsie,

- szukały informacji o dinozaurach  ukrytych w książkach  – podczas  zajęć w bibliotece,

- słuchały opowiadania o dinozaurach czytanego przez rodzica,  

- zorganizowały kącik książki dotyczący omawianej tematyki.

Dzięki realizacji projektu nastąpił wzrost zainteresowań tematem dotyczącym dinozaurów i prehistorii. Dzieci często sięgały do kącika tematycznego odgrywając różne scenki z życia dinozaurów, korzystały z książek jako źródła wiedzy.

Zabawy z kodowania z kolorowymi kubeczkami czy kartkami rozwijają umiejętności logicznego myślenia i wyobraźnię przestrzenną. Podczas zabawy dzieci przeżywają radość, są zaciekawione, co tym razem wyjdzie, próbują stawiać hipotezy. Aktywnie pracują w zespole i w grupie.

 

 Zabawa tematyczna „W salonie fryzjerskim” była okazją na przybliżenie dzieciom pracy zawodu fryzjera dla zwierząt. Stworzony kącik fryzjerski wyposażony w narzędzia pracy był inspiracją do wcielania się w role fryzjerów i klientów oraz odgrywania scen. Dzieci z zaangażowaniem wykonywały powierzone zadania, myły i  czesały zwierzęta, strzygły włosy. Chętnie dzieliły się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Bawiąc się poznawały  zawód służący zwierzętom i społeczeństwu. Uczyły się  szacunku do ludzi wykonujących pracę fryzjera, proaktywnych postaw  wobec pracy i poszerzały  zainteresowania zawodowe.

Styczeń i luty to miesiące w których realizowaliśmy drugie zagadnienie z ogólnopolskiego programu „Klub Mleczaka” pod hasłem „Idziemy na przegląd zębów z krokodylem Aleksandrem”. W trakcie realizacji omawianej tematyki dzieci wysłuchały opowiadania „Krokodyl Aleksander u dentysty”, wymyślały sposoby pomocy przy bólu zębów, poznały wyposażenie gabinetu stomatologicznego, czym zajmuje się stomatolog i w jaki sposób dentysta dokonuje przeglądu zębów. Zdobyta wiedza posłużyła dzieciom do zabawy tematycznej „W gabinecie stomatologicznym”, a także do wykonania pracy plastycznej na konkurs „Krokodyl Aleksander u dentysty”.