Dzieci już od urodzenia są odkrywcami i badaczami. Uczą się poprzez działanie i doświadczanie. Realizując tematykę „Pod ziemią, pod wodą”, po raz kolejny przedszkolaki miały możliwość obserwować i porównywać wygląd, stan skupienia, kolor, fakturę i twardość skarbów ziemi. Poznały sposób ich wydobywania i wykorzystywania przez człowieka. Sprawdzały jakie produkty rozpuszczają się w wodzie, jak stworzyć kryształki soli, a następnie dzieliły się spostrzeżeniami.
Obserwowały reakcje chemiczne różnych substancji np. podczas wybuchu wulkanu, eksperymentu „Lampa lawa” i wybuchu gejzera.
W trakcie zabaw i zajęć oglądały książki o górnikach i minerałach. Malowały węglem drzewnym, tworzyły z masy plastycznej. Zorganizowały kącik badawczy, w którym mogły obserwować tworzenie się kryształków soli.
Przeprowadzone zabawy badawcze budziły w dzieciach ciekawość, zachęcały do porównywania, opowiadania oraz uczyły wytrwałości.
Każdy przedszkolak jest ciekawy świata i otaczających go zjawisk. Zaspokajając ciekawość dzieci, Pani Ewa zorganizowała szereg zabaw badawczych w trakcie, których dzieci miały możliwość stawiać hipotezy, obserwować i wyciągać wnioski z prowadzonych eksperymentów. Podczas działań dzieci odpowiadały na pytania:
1.Jak nadmuchać balon bez użycia powietrza?;
2.Czy balon pęknie po wbiciu wykałaczki?;
3.Czy poduszkowiec będzie się poruszał na stoliku?
Podczas eksperymentów przedszkolaki poszerzały swoją wiedzę, uruchamiały wyobraźnię i spostrzegawczość. Wszystkie działania sprawiały dzieciom dużo radości.
W ramach realizacji preorientacji zawodowej 5 lutego 2025r. w naszej grupie gościliśmy żołnierza z Jednostki Wojskowej w Białej Podlaskiej. Pan podporucznik zaprezentował przedszkolakom swój mundur, zapoznał dzieci z emblematami i symbolami narodowymi umieszczonymi na mundurze oraz wyjaśnił znaczenie kolorystyki munduru. Opowiedział na czym polega jego praca, jakie znaczenie ma w obronności kraju, czym zajmują się żołnierze w czasie klęsk żywiołowych i na misjach pokojowych. Powiedział również, jak można zostać żołnierzem. Omówił indywidualne wyposażenie żołnierza i podkreślił, jak ważna
w jego pracy jest apteczka pierwszej pomocy. Podczas spotkania, każde dziecko mogło przymierzyć hełm i sprawdzić jak oddycha się w masce przeciwgazowej.
Wizyta żołnierza była bardzo interesująca i z pewnością na długo pozostanie w pamięci naszych przedszkolaków.
Składamy serdeczne podziękowanie Panu Adamowi za przybliżenie dzieciom zawodu żołnierza i poświęcony nam czas.
3 lutego w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy. Nasza sala zmieniła się w kraj kwitnącej wiśni, a dzieci w bohaterów różnych bajek. Można było spotkać między innymi: samurajów, japonki, supermenów, sportowców, wróżki, królewny i piratów.
Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej muzyki, wszyscy z wielką ochotą rozpoczęli pląsy i tańce. Przedszkolaki bawiły się wspaniale.
Bal był sposobem na przybliżenie dzieciom zwyczajów związanych z karnawałem
w Polsce i w Japonii.
„Sen Żyrafy”. Empatyczna komunikacja z dziećmi czyli Porozumienie bez Przemocy dla przedszkoli - autorstwa Franka i Gundi Gaschler.
– realizacja projektu.
Projekt składał się z pięciu jednostek, realizowanych przez pięć kolejnych dni oraz z etapu pogłębiającego. Autorzy w przystępny sposób, na przykładach dialogów z małymi dziećmi zaczerpniętymi z ich własnej praktyki zawodowej
i życia rodzinnego, wprowadzają dzieci w pewne aspekty świata Porozumienia bez Przemocy. Motywem przewodnim projektu jest historia o małej żyrafie, która została znaleziona w przedszkolu. Razem z dziećmi uczy się języka żyrafy
wg czterech kroków porozumienia bez przemocy (obserwacja, uczucia, potrzeba, prośba), aż w końcu znajduje swoją mamę, która opowiada dzieciom
o swoim śnie, w którym śniła o relacjach między ludźmi.
Projekt miał na celu rozwinąć podstawowe umiejętności interpersonalne, pokazać jak wygląda postawa oparta na poszanowaniu, życzliwości i szacunku oraz nauczyć dzieci sposobów rozwiązywania nieporozumień w sposób konstruktywny.
Podczas pierwszych zajęć - „Żyrafiątko zgubiło się…”, dzieci poznały żyrafę, jej wygląd, sposób odżywiania się, nadały jej imię, wymieniały atrybuty zewnętrzne sfotografowanego sąsiada, zbudowały dom żyrafie, stworzyły portret żyrafy, wybrały piosenkę „Zuzanna Żyrafa” i nauczyły się jej, organizowały wspólne zabawy, postępowały empatycznie.
W trakcie drugich zajęć – „Jak czuje się Żyrafiątko?”, dzieci nazywały emocje, uczucia w różnych sytuacjach, stosowały gesty do pocieszania, okazywania uczuć, ilustrowały emocje mimiką, ciałem oraz w formie plastycznej, dzieliły się swoimi przeżyciami, podając przykłady sytuacji w których towarzyszyły im różne uczucia.
W czasie trzecich zajęć – „Czego potrzebuje Żyrafiątko?”, dzieci wybierały przedmioty wyrażające ich potrzeby, mówiły o nich, zwracały uwagę na potrzeby innych, odgrywały scenki pokazujące sposób ich spełnienia.
Podczas kolejnych zajęć – „Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko?”, dzieci uczyły się znaczenia słowa prośba, proszenia o pomoc: osoby zaufanej, dzieci
z innych grup wiekowych, policjanta – z którym prowadziły dialog przez telefon, prosząc o pomoc w odnalezieniu mamy żyrafy, uczyły się strategii radzenia sobie
w różnych sytuacjach.
W trakcie piątych zajęć – „Świętujemy. Mama Żyrafa odnalazła się”, dzieci uczyły się rozumieć swoje zachowanie, postępować zgodnie z czterema krokami PbP, okazywać zrozumienie dzieciom przeżywającym silne emocje, świętowały odnalezienie mamy Rozalki czyli Cętki.
Projekt wzbudzał dużo emocji. Dzieci nadal opiekują się mamą Żyrafą i Cętką. Każdego dnia poznają nowych przyjaciół żyrafy i wspólnie uczą się nowych rzeczy.